افزایش بهره وری از سیستم ریلی با قطار برنامه ای

گفت وگو با مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان، مرتضی رجبی
یک نمونه موفق در صنعت حمل ونقل ریلی با سیستمی کارآمد را از کشورهای اطراف می فرمایید؟ و اینکه اگر فاصله ما با آنها زیاد است، برای عبور از مشکلات و معضلات چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
باید سند چشم انداز حمل ونقل ریلی را به صورت یکپارچه ببینیم؛ حمل کالا و بازارهای هدف با بارهای با حجم بالا را در سیستم ریلی توجیه پذیر کنیم و بارهای با حجم پایین را به سیستم حمل ونقل جاده ای بسپاریم. ما نمونه های موفقی همچون چین را در امر حمل مواد معدنی از ریل را داریم که مقصد اغلب محصولات و صنایع معدنی و فلزی ما است. بندر تیانجین در چین یکی از مقاصد حمل ونقل ریلی دنیا است، به این تریتب که به راحتی کشتی های بزرگ در آنجا وارد اسکله می شوند و کاملاً مکانیزه و با بیشترین سرعت مبادرت به تخلیه و بارگیری از کشتی به واگن و بالعکس می گردد. اگر بر این منوال عمل نکنند، نمی توانند قیمت تمام شده محصولات خود را پایین بیاورند ما ضعف های زیادی نه فقط در حوزه ریلی بلکه در حوزه دریایی هم داریم. سازمان بنادر ودریانوردی هنوز استراتژی و برنامه قطعی برای ترمینال کالاهای فله در بنادر ندارد و این مشکل به کل سیستم حمل ونقل ترکیبی از جمله ریلی آسیب می رساند. از برنامه سازمان بنادر و دریانوردی همواره تأسیس ترمینال مکانیزه برای کالای فله بوده اما متاسفانه این پروژه در حد برنامه مانده است. ما هم اکنون به خاطر عملیات ناقص در حمل ونقل ریلی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه های سربار ناشی از عدم وجود یک سیستم حمل ونقل مکانیزه رد مبدأ و مقصد به خاطر حمل های ترکیبی و نحوه بارگیری و تخلیه را بر دوش می کشیم.
در زمینه بهبود …
2418249